مجله دکترجابر

محلول لنز تماسی

مراحل پر کردن دندان

پر کردن دندان چند مرحله دارد:

مرحله اول: ایزوله کردن دندان

پیش از هر کار ابتدا دندان بی‌ حس می‌شود. دندانپزشک برای اطمینان از عدم احساس درد و ناراحتی در حین درمان، با استفاده از تزریق ماده بی‌ حس کننده این کار را انجام می‌دهد. بی ‌حسی باعث می‌شود موقتاً ارتباط بین دندان و مغز مختل شود تا ارسال سیگنال درد متوقف گردد. میزان دردی که در حین تزریق احساس می‌کنید تا حدی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد. گاهی اوقات برای جلوگیری از درد تزریق، ابتدا با ژل بی حس کننده لثه بی ‌حس می‌شود.

دندانپزشک با استفاده از یک ورقه لاستیکی به نام “رابر دَم”، دندان را از محیط دهان ایزوله می‌کند. رابر دم بر روی دهان قرار گرفته و محل دندان تحت درمان در آن سوراخ میشود تا دندان از آن بیرون بزند. به این صورت دندان ایزوله شده و دندانپزشک می‌تواند بر روی آن کار کند بدون این که جریان بزاق یا آلودگی‌های داخل دهان به دندان برسد. یکی دیگر از مزیت‌های این ورقة لاستیکی این است که ذرات یا مواد به داخل حلق بیمار نمی‌افتند.

مرحله دوم: جدا کردن نواحی پوسیده

پس از آماده کردن ناحیه تحت درمان، باید نواحی پوسیدة دندان برداشته شود . ابزارهای متعددی برای این کار استفاده می‌شود. ابتدا از دریل دندانپزشکی با سرعت بالا برای سوراخ کردن دندان استفاده می‌شود. دریل دندانپزشکی به صورتی طراحی شده است که در حین کار، آب اسپری می‌کند تا دمای دندان بیش از حد بالا نرود. این مرحله را ممکن است به صورت ارتعاش و لرزش احساس کنید. برخی از دندانپزشکان از لیزر بافت سخت برای این کار بهره می‌گیرند. لیزر از مزیت عدم ایجاد لرزش برخوردار است.

مرحله سوم: پر کردن دندان

در این مرحله دندانپزشک فضای تخلیه شده را با مواد مخصوصی پر می‌کند. این کار برای مهر و موم کردن دندان و جلوگیری از نفوذ مجدد باکتری‌ها به دندان و همچنین بازگرداندن زیبایی و عملکرد به دندان انجام می‌شود. ترمیم باید به صورتی باشد که کاملاً به دندان چسبیده و اجازه ندهد باکتری‌ها و ذرات غذا و مواد دیگر به داخل دندان راه پیدا کنند.

روش پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت اندکی متفاوت است.

راهنمای شارژ کپسول اکسیژن پزشکی